Aki Hepokorpi

Aki Hepokorpi - Lupaamatta paras

Aki on istuva kunnanvaltuutettu sekä hyvinvointilautakunnan 2. vpj. Lisäksi hän on varajäsenenä kunnanhallituksessa , kirkkoneuvostossa ja Pirkan-Opiston jaoksessa. Kunnallisten luottamustehtävien lisäksi Aki toimii eri yhdistysten hallituksissa kuten HC Lampaat, HC Kihti, Pirkkala-Seura ja Pirkkalan Järvenpään omakotiyhdistys.

Aki työskentelee digimarkkinoinnin parissa ja on muutenkin erittäin kiinnostunut digitaalisesta maailmasta. Akin harrastuksiin kuuluvat mm. jääkiekko, salibandy, golf, frisbeegolf, hiihto, veneily ja kalastus.

Aki väittää olevansa onnellinen, sillä hänellä on kaikki, mitä tarvitsee elämältä – punainen tupa ja perunamaa, kaksi lasta, vaimon kanssa samanlaiset tuulipuvut, Volvo sekä paljon hyviä ystäviä.

Aki vihaa turhanpäiväistä valittamista seka tahallista väärinymmärtämistä. Eikä hän myöskään pidä ”foliohattuilusta”. Kummallisillakin tapahtumilla on yleensä järkiperäinen syy.

Arvot

Minä uskon, että hyvinvointiyhteiskunnan pelastus on teknologiassa. Me emme pysty pitämään nopeasti ikääntyvässä Suomessa nykyistä palvelutasoa, jos emme pysty tehostamaan nykyisiä toimintatapojamme reippaasti ja tähän tarvitaan teknologian apua.

Arvostan ahkeruutta ja liputan elinikäisen oppimisen puolesta. Ahkeruudesta tulee palkita nykyistä paremmin ja laiskuudesta saisi sakottaa enemmän. Kaikki työkykyiset tulee saada talkoisiin mukaan, jotta pystymme huolehtimaan paremmin niistä, ketkä eivät töitä voi tehdä.

Kaikilla lapsilla tulee olla turvallista kasvaa ja leikkiä lähtökohdista riippumatta. Lapsille ja nuorille pitää kuitenkin antaa tilaa kasvaa itsenäisesti. Liika varovaisuus kasvatuksessa näkyy myöhemmin.

Liiasta holhoamisesta on haittaa niin yksilölle kuin yhteiskunnalle. Ihmisellä tulee olla vapaus valita.

Olen enemmän liberaali kuin konservatiivi, mutta monessa asiassa olen varsin keskellä. En edusta raharikkaita, vaan tavallisia ahkeria työssäkäyviä ihmisiä.

Vaaliteemat

Liikunta

Pirkkalassa on aivan liian vähän liikuntapaikkoja ja näyttäisi siltä, että tilanne ei tule helpottamaan lähitulevaisuudessa.

Liikuntapaikkojen puute johtuu osittain siitä, että kunta kaavoittaa pääasiassa vain omalle maalleen, eikä liikuntatiloille ole siksi löytynyt paikkoja, vaikka yksityisiä hankkeita olisi ollut saatavilla. Tähän tarvitsisi saada muutos eli jos yksityinen haluaa tulla Pirkkalaan ja löytää itselleen tontin yksityisen mailta, niin tämä pitäisi mahdollistaa.

Liikuntapaikkoihin liittyen olen jättänyt tekojääradasta aloitteen, joka on tämän kirjoituksen sisältöinen: Pikku Sorsu Pirkkalaan

Samassa aloitteessa pyysin, että kunta selvittää, olisiko mahdollista ottaa järjestöt ja yksityiset henkilöt mukaan kenttien hoitoon. Itse tiedän helposti 10 henkilöä itseni mukaan lukien, ketkä voisivat jäädyttää jääkenttiä, jos kunta antaisi siihen mahdollisuuden. Minusta tätä potentiaalia ei tule jättää käyttämättä.

Digitalisaatio

Näen, että kuntien ja koko hyvinvointivaltion pelastus on digitalisaatiossa. Olenkin ollut koko valtuustokauden kannattamassa kaikkia digitalisaatioprojekteja. Meidän tulee saada tietokoneet tekemään mahdollisimman paljon sellaista työtä, jota ne osaavat. Näin saadaan työvoimaa enemmän niihin hommiin, joita tietokoneet eivät voi tehdä. Näen, että tämä on ainoa mahdollisuus selvitä kuntien koko ajan kasvavista velvoitteista.

Hallinnon keventäminen

Tämä liittyy paljon tuohon digitalisaatio teemaan, sillä digitalisaatiolla saadaan nimen omaan hallintoa pienemmäksi. Hallintoa voi keventää myös muutenkin tai ainakin estää, ettei se kasva. Hallinto ei pienene, jos hallinnolliset työt kasvavat. Kaikki valvonta ja velvoitteet lisäävät hallinnollisia töitä. Myös jokainen aloite lisää hallinnollista työtä, enkä siksi ole niiden kovin fanin, vaikka itsekin olen yhden tehnyt.

Omakotitalotontit

Pirkkalaan kaavoitetaan todella vähän omakotitalotontteja ja olenkin aina paikan tullen muistutellut tästä. En halua omakotitalotontteja Suupalla, Partolaan tai Naistenmatkantien varteen, mutta minusta näiden alueiden ulkopuolelle tulisi rakentaa pääasiassa omakoti- ja rivitaloja.

Lasten hyvinvointi

Minä itse pärjäisin vähän huonommassakin Pirkkalassa, mutta lapsilleni toivon parempaa. Kahden päiväkoti-ikäisen lapsen isänä seuraan koko ajan aktiivisesti päiväkotien ja myöhemmin koulujen arkea. Tällä hetkellä Pirkkalassa tarjotaan ehkä koko Tampereen Seudun parasta varhaiskasvatusta, joten tällä kaudella ei ole tarvinnut vaatia parempaa.