Anita Ranta

Anita Ranta - UUDISTUMISKYKY ON MAHDOLLISUUS!

Olen Anita Ranta, tällä hetkellä varavaltuutettuna Pirkkalassa - tässä luottamustoimiani kuluvalta valtuustokaudelta:

· Varavaltuutettu

· Keskustan kehittämisvaliokunnan jäsen (Pirkkalan Sydän)

· Yhdyskuntalautakunnan jäsen (aikaisemmin Tarkastuslautakunnassa)

· Kirkkovaltuuston jäsen

· Aikuis- ja perhetyön ohjausryhmän jäsen

Minut valittiin Yksinasuvat ry:n hallitukseen 30.05.2021

Olen myös Pirkkalan Kokoomusyhdistysten kunnallistoimikunnan jäsen ja Pirkkalan Kokoomusnaisten hallituksen jäsen sekä mukana Pirkanmaan Kokoomusnaisten toiminnassa. Olen saanut Pirkanmaan Kokoomuksen järjestöjyrätunnustuksen 2019. Olin myös laatimassa Pirkkalan Kokoomusyhdistysten kuntavaaliohjelmaa 2021.

Muut luottamus- ja vapaaehtoistyö

· Pirkanmaan Sovittelutoimisto – sovittelijana jo 20 vuotta

· LC Pirkkala Pirkattaret ry

· Pirkkalan Muinaisaikayhdistys Birckalaiset ry

· Pirkanmaan Maanpuolustusyhdistys ry

· - Maanpuolustuskurssi sekä MPK/Naisten valmiusliiton Nasta-harjoituksia eri varuskunta-alueilla

Työura

PK-teollisuusyrityksen talous-/hallinto päällikkönä 31 vuotta. Omaan vahvan kokemuksen teollisuudesta, taloudesta, hallinnosta sekä sopimusjuridiikasta.

Työuran kautta on minulle konkretisoitunut kuinka tärkeää on yrittäjien sujuva arki ja yrittäjien arvostuksen nosto. Jokainen kunta tarvitsee yrityksiä ja yrittäjiä. Kunnan yhteistyö sekä yritysten huomioiminen päätöksenteossa on tärkeää. Yrittäjärakkaus on sisäsyntyistä ja ymmärrystä yhteiskunnasta, mistä ne rahat kunnissakin palvelujen tuottamiseen tulevat.

Sparraus

Sparraajina minulla on perhe tytär ja lapsenlapset Eetu 21 v turvallisuusala ja Teemu 23 v yrittäjä. Eetulta kannustus vaalein ”Ennen oli ennen nyt on nyt!” Teemun kommentti miksi mummi ”On kokemusta, ymmärrystä ja näkemystä”. Tärkeä yhteys nuoriin on voimavara ja kosketus missä nuorten maailmassa mennään.

Sovittelijana toimiminen jo yli 20 vuotta, on ollut merkityksellistä. Toiminta on avannut ovia näkemään miten erilaisissa elämän tilanteissa ihmiset ovat ja toisaalta mitä vain voi tapahtua kenelle tahansa. Sovittelussa tärkeitä arvoja on kuunteleminen, kysyminen, ratkaisujen hakeminen osapuolten välisistä keskusteluista. Sovinnon syntyminen on aina osapuolten hyvä yhteinen kokemus. Sovittelevaa ratkaisun hakua lisäsin myös kuntaan. Sovittelu olisi vaihtoehto oikeusprosesseille, joskin asioiden vaatiessa oikeusprosessikin on paikallaan.

Vaaliteemani

Kuntalaisten arvostaminen, päätöksenteon sujuvuus ja hyvä yritysyhteistyö päätöksissä. Kunnan palveluihin matalankynnyksen palveluja ja yhden luukun periaatteen toteutuminen.

Toimiva arki on hyvän elämän perusta. Kunnissa tämä arki rakennetaan. Pidetään yhdessä huolta, että fiksuja päätöksiä tehdään myös paikallisesti. Kaikille hyvä kunta tehdään yhdessä!

Riittävästi maksuttomia liikuntatiloja ja –paikkoja lasten, nuorten, seurojen ja erilaisten yhdistysten käyttöön. Urheilukenttiä riittävästi yhteistyössä yritysten kanssa. Uimahalli on ykkösteema varmistaman liikuntamahdollisuudet kaiken ikäisille.

Kulttuurin edistäminen yhteistyössä yhdistysten kanssa. Tiloja ja tapahtumia kaikenikäisille. Keskustan kehittämisessä yhteisöllisyys tulee huomioida ja kunnan käytettävä ohjausvaltaansa.

Miksi Anita. Luotettava asioihin perehtyvä, päätöksentekokyinen, vaikeatkin asiat helppo nostaa pöydälle. Ymmärtää yhteistyön ja sovinnollisen ratkaisunhaun merkityksen, Voisi sanoa että sellainen tolkun ihminen!.