Antero Saksala

Nykyisiä luottamustehtäviä

Pirkkalan seurakunnan kirkkoneuvoston vpj 2019-2020 ja kirkkovaltuuston vpj 2017-18 ja 2021 alkaen.

Pirkkalan kansalliset seniorit ry:n pj 2019 lähtien, samoin Pirkanmaan kansallisen senioripiirin hallituksen jäsen 2019 alkaen, Kansallisen senioriliiton liittovaltuuston jäsen 2021 alkaen

Pirkanmaan kokoomus ry:n hallituksen jäsen 2019 lähtien

Pirkanmaan Sairaanhoitopiirin terveydenedistämisen neuvottelukunnan pj 2009 lähtien

Aiempia luottamustehtäviä

Pirkkalan Kokoomus ry: pj 7v, hallituksen jäsen 13v, kunnallistoimikunnan pj 14v

Kokoomuksen Pirkanmaan piirin pj ja Kansallinen kokoomus rp:n puoluehallituksen jäsen 2004-2011 sekä piirihallituksen jäsen 2018-2019

Pirkkalan kunta: valtuutettu 24v, kunnanhallituksen pj+pormestari 18v, vpj 3v perusturvalautakunnan pj 4v

Pirkanmaan Sairaanhoitopiiri: hallituksen jäsen 8v, liittovaltuuston vpj 4v

Pirkanmaan liitto: maakuntahallituksen pj 4 v

Euroopan Unionin alueiden komitea: varajäsen 8v

Työura

Yläasteen matematiikan opettaja 1973-1984. Yläasteen rehtorina Äetsässä 3v ja sen jälkeen Pirkkalassa 1989-2009.

Tänään seniori-iässä tärkeäksi kokemani asiat

1. Pirkkalan elinvoimaisuuden säilyttäminen

2. Vanhusten hoivasta, turvallisuudesta ja asumisoloista huolehtiminen

3. Nuorten syrjäytymisen ehkäisy ennakoivin toimin

Mitä sitten on tehtävä?

1. Elinvoimaisuuden vahvistaminen perustuu kunnan houkuttelevuuteen asumisen ja yrittämisen kuntana. Tämä vaatii hyvät palvelut perheille, riittävästi yritystontteja, sujuvat liikenneyhteydet. Kaikkea tätä ei kunta yksin voi saada aikaan. Tarvitaan yhteistyötä yksityisten palvelun tuottajien kanssa ja tarvitaan laajaa seudullista yhteistyötä. Kestävää julkista liikennettä ei synny kunnan omin voimin.

2. Pirkkala ikääntyy lähes nopeinta vauhtia Suomessa. Meidän on panostettava ikäihmisten monimuotoisiin asumisratkaisuihin. Kunnan on huolehdittava kuntakeskukseen rakentuviin kerrostaloihin ikäihmisten tarpeisiin soveltuvia ratkaisuja. Kunnan ja yksityisten palvelujen ohella on panostettava kolmannen sektorin osallistamiseen palvelujen järjestämisessä. Näiden eläkeläisjärjestöjen vahvuutena on ikäihmisten sosiaalisten kontaktien ylläpito ja virikkeellisen toiminnan järjestäminen. Kunnan on muutettava nykyistä yhteisöavustusten jakotapaa aivan uuteen asentoon. Tämä on erityisen tärkeää, mikäli kaavailtu maakuntasote toteutuu.

3. Syrjäytymisen vaarassa olevien nuorten riittävä tuki jo vaiheessa on ensiarvoisen tärkeää. Siihen panostaminen on erityisen tärkeää näiden nuorten tulevaisuuden kannalta, mutta se on myös oikeaa ennakoivaa toimintaa, jolla myös kustannuksia voidaan vähentää. Tarvitaan rohkeutta ottaa riittävästi etunojaa ennakoiviin toimintatapoihin. Meillä on maailmankuulu neuvolatoiminta. Voidaanko sitä kehittää lapsiperheiden tueksi kasvatusvastuun kannossa?