Juha-Pekka Helminen

- Juha-Pekka on 50-vuotias ja  ‘paluumuuttamut’ Pirkkalaan viime vuonna vajaan 30  vuoden muualla asumisen jälkeen. 20 vuotta alkuelämästä kului Pirkkalassa Kyöstin ja Huovin kulmilla, sen jälkeen opiskelu ja työt veivät Tampereelle, Helsinkiin ja ulkomaille.

- Yhteiskunnallinen vaikuttaminen on tähän mennessä rajoittunut aiemmin Pispalan koulun vanhempainyhdistyksen puheenjohtajana toimimiseen ja aktiiviseen vuorovaikutukseen poliittisten päättäjien kanssa. Eräänlaista yhteiskunnallista työtä on ollut jalkapallon juniorivalmennuksen parissa toimiminen, Juha-Pekka valmentaa tällä hetkellä PJK:n B/C-tyttöjen joukkuetta.

- Juha-Pekan perheeseen kuuluu puoliso ja kaksi lasta. Juha-Pekan vanhemmat ovat asuneet Pirkkalassa kohta 50 vuotta ja puolison sukua on asustellut Pirkkalassa ainakin 5 sukupolven ajan, joten kunnan historia ja käänteet vuosien saatossa ovat tuttuja Juha-Pekalle.

- Juha-Pekan sai mukaan kuntapolitiikkaan ajatus, että sote-uudistuksen, tulevan ratikkapäätöksen, isojen investointien, mahdollisen Puskiaisten oikaisun ja aiempien maa- ja asuntopoliittisten linjausten vuoksi Pirkkala on ennennäkemättömän  mullistuksen kourissa seuraavan vuosikymmenen aikana. Näillä asioilla on suuri vaikutus, kuntalaisten hyvinvointiin ja samalla muihin asioihin käytettäviin varoihin joilla luodaan kuntalaisille palveluja.  Juha-Pekka haluaa olla mukana vaikuttamassa omalla osaamisellaan ja taustallaan kunnan tulevaisuuteen fakta- ja datalähtöisen analyysin ja ajattelun kautta. Erityisesti maapolitiikka on kriittistä sille, millaiseksi Pirkkalan halutaan lähivuosikymmeninä muodostuvan.

Koulutus

- Koulutukseltaan Juha-Pekka on diplomi-insinööri ja MBA. Työuraa Juha-Pekka on tehnyt kansainvälisissä teollisuusyrityksissä ja konsulttiyrityksissä. Kokemusta löytyy myös startup-yrityksistä ja yritysten hallituksissa toimimisesta. Oma työ tänä päivänä on ison suomalaisen kansainvälisen teollisuusyrityksen digitaalisista ekosysteemikumppanuuksista vastaavava johtajana. Tällä hetkellä Juha-Pekan sidonnaisuuksiin työn ohella kuuluu lahtelaisen sähköautojen latauslaitteita valmistavan Kempowerin hallituksessa toimiminen, joka on myös pohjoismaiden suurin sähköbussien latauslaitteiden valmistaja. Meneillään olevaan ratikkakeskusteluun liittyen tämä sidonnaisuus on syytä tuoda esille.

Arvot

- Juha-Pekan arvopohja rakentuu arvoliberalismin  ja talousliberalismin varaan. Hänen vieroksuu taloudessa tukipaketteja, ylikorkeita veroja, ylisääntelyä ja ajattelua, jossa kaikki hyvinvointipalvelut pyritään järjestämään yhteiskunnan toimesta. Verot ovat välttämättömiä hyvinvointiyhteiskunnalle, mutta veroaste Suomessa on varsin korkea. Poliitisesti Juha-Pekka on sitoutumaton, mutta Kokoomuksen arvomaailma erityisesti yrittämiseen ja ‘kakun kasvattamiseen’ liittyvine ajatuksineen pelkän ‘kakun jakamisen’ sijaan on läheisin kaikista puolueista. Siksi Kokoomus!