Olivia Kilpijoki

Nuorten ääni kuntapolitiikassa

Olen 18-vuotias pirkkalalainen Vähäjärven läheisyydestä. Kiinnostukseni politiikkaa kohtaan on kestänyt vuosia. Kuitenkin olen huomannut nuorten neuvoston jäsenenä ja kuntalaisena, että nuorten ääni täytyy saada paremmin kuulumaan kunnallisessa päätöksenteossa. Koulutukseen, ympäristöön ja luontoon, työllisyyteen ja yrittäjyyteen sekä terveyteen liittyvät teemat nuorten näkökulmasta ovat tärkeimmät edistämäni asiat.

Pirkkalassa olen asunut elämästäni 16 vuotta ja pidän kunnastamme todella paljon. Mielestäni Pirkkala on ja sen tulee olla hyvä ja turvallinen paikka kasvaa lapsesta aikuiseksi myös tulevaisuudessa.

Harrastan itse kaikkea musiikkiin liittyvää sekä lenkkeilyä ja salilla treenaamista. Harrastusmahdollisuudet kunnassa tulee mahdollistaa jatkossakin mahdollisimman laajasti etenkin lapsille ja nuorille.

Pirkkalan Nuorten neuvoston jäsenenä olen toiminut nyt 4 vuotta ja sen kautta olen kiinnostunut vaikuttamisesta ja politiikasta entistä enemmän. Toimin vielä lisäksi myös Pirkkalan edustajana Pirkanmaan maakunnallisessa nuorisovaltuustossa, jonka kautta olen päässyt tutustumaan monista eri kunnista lähtöisin oleviin nuoriin.

Opiskelen itse tällä hetkellä Tampereella Kalevan Lukion musiikkilinjalla toista vuotta. Yksityisessä koulussa olen huomannut laadukkaamman ruoan, ja haluaisin varmistaa laadukkaamman kouluruoan myös kunnallisissa kouluissa. En tarkalleen vielä tiedä varmaksi mihin haluan jatko-opiskelemaan, mutta uskon senkin valkenevan minulle pian.

Haluan edistää osallistavaa ja laajempaa budjetointia, parempia liikkumisen ja mielenterveyspalveluiden mahdollisuuksia sekä ympäristöystävällisempää , mutta kustannustehokasta ilmastopolitiikkaa. Myös Kouluissa etenkin kouluruoka on yksi asia, minkä laadun parantamista haluan ajaa eteenpäin. Kiusaamiseen on puututtava rajummin ja pahoinpitelyt esitettävä sellaisina kuin ne ovat, jos ryhmäyttäminen ei ole riittävä toimi kiusaamisen ehkäisemiseksi.

Mahdolliset halvemmat opiskelija- ja vuokra-asunnot Pirkkalassa olisivat mahtava uudistus.